woensdag 5 juni 2019

Radiator verwijderen zonder aftappen

Het is verstandiger om de boel af te tappen, en ze dan pas weg te halen. Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn radiator kan afkoppelen zonder de hele cv installatie te moeten aftappen. Voor een deskundige waarschijnlijk een makkeliijke. Hoe kan ik mijn radiator ontkoppelen? Soms is het nodig om je radiator te ontkoppelen.


Bijvoorbeeld omdat je de muur achter de radiator wilt schilderen of omdat je simpelweg een andere radiator wilt.

Er zijn meerdere manieren om een radiator te ontkoppelen. Het ontkoppelen van een radiator zonder eigen afsluitkraan gaat bijvoorbeeld . Als je gaat schilderen, is het handig als je je radiator even aan de kant kan zetten. Zelf een radiator vervangen?


In deze instructievideo wordt dit stap voor stap uitgelegd. Het afkoppelen van een radiator is een klus die goed zelf te doen is. Dan nu de radiator aftappen via het aftapkraantje aan de onderkant.


Beste te doen door er een lage bak onder te houden en die steeds leeg te gooien. Heb je geen voetventiel dan zal je de hele installatie op zijn laagste punt moeten .

Dan draai je de kraan weer open, en ga je opnieuw aftappen , net zo lang tot er geen water meer uit het aftap kraantje komt. Nu kun je veilig de radiator. Wanneer u alle radiatoren hebt opengedraai kunt u een waterslang aansluiten op het aftappunt. Deze zit op de laagst gelegen radiator. Dit punt is te herkennen aan de koperen dop met het kettinkje eraan.


De andere zijde van de slang legt u buiten, zodat het water een plek heeft om naar toe te stromen. Wanneer je je muren schildert, kan het handig zijn om de radiatoren tijdelijk los te koppelen. Hier lees je hoe je dat precies doet.


Ik zou mijn cv-installatie willen laten leeglopen om radiatoren te vergroten maar vooral om een muur te kunnen schilderen in de badkamer waar een radiator voorhangt. Nu heb ik dit huis verleden jaar . Wat ik wil doen is op een ochtend de radiator verwijderen , verven en kitten en de radiator later op de dag weer terughangen. Is het mogelijk om de radiator te verwijderen zonder het hele cv-systeem leeg te laten lopen?


Of weegt dit eigenlijk niet op tegen het gemak van leeg laten lopen. Als je een beetje handig bent kun je zelf de radiatoren afkoppelen. Vervolgens kan de radiator uit de beugels getild worden. Niet vergeten de open leidingen tijdelijk dicht te zetten met tape (i.v.m. vervuiling).


Als je de verwarming wilt weg halen zul je moeten aftappen. Ik moet ivm het stucen van wanden een aantal radiatoren weghalen.

Moet ik echt bij de laagst gelegen radiator al het water van alle radiatoren aftappen ? Uiteraard eerst de ketel uitzetten en het systeem aftappen. De radiator knop dicht draaien. Dan de aansluitingen van de radiator losdraaien en afkoppelen, en de radiator verwijderen.


Samengevat: thermostatisering zonder dat radiatoren afgetapt moeten worden, vereenvoudigt de opdracht van de installateur. Laat vervolgens het water weglopen uit de installatie, in zoverre dat de te vervangen radiator leeg is. Het is hierbij van belang de aftappunten van de overige radiatoren op dezelfde en hogere verdieping open te zetten. U kunt het water aftappen door een tuinslang aan het laagste aftappunt te verbinden met een afsluitklem. Onze thermostaatkranen bestaan uit twee delen, de regelaar(verwijderbaar zonder aftappen ) en de koppeling, het deel wat we het liefste laten zitten en dan.


Volgens mij ben je er met het verwijderen van de knop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts