woensdag 9 januari 2019

Wanneer vetkoord vervangen

Komen er problemen als ik het vetkoord niet vervang oftewel er vet uitlekt? Geplaatst door Bas Hoekstra. Ik ben helemaal niet technisch.


Wat gebeurt er als het koord níet wordt vervangen ? Alleen wanneer het vetkoord in de pakkingbus is vergaan, moet het vernieuwd worden. Ik schat dat dit zich zo éénmaal in .

Draai de twee moeren geheel los (soms wordt er een contramoer gebruikt die dan natuurlijk eerst los moet). Schuif de flens naar je toe zodat de schroefas vrij komt. Haal het oude vetkoord er uit, als de boot nog in het water ligt dan niet meer dan zodat het water niet naar binnen.


Beste allemaal, Daarnet heb ik een boot gekocht, en daar ben ik natuurlijk erg blij mee. Echter het eerste wat er moet gebeuren is dat de vetkoorden worden vervangen. Vetkoorden schroefas wel of niet aandraaien? Meer resultaten van zeilersforum. Scheepspraet - Machinekamer.


Re: pakking schroefas vervangen.

If you think education is expensive, . Hij mag hooguit heen heeeel klein beetje zwaarder lopen. Controleer met een schuifmaat dat de drukker er recht op zit. Let op dat je de juiste dikte vetkoord. Bij normaal gebruik zal ieder jaar de pakkingbus iets vaster gezet moeten worden, en na jaren zal het vetkoord in zijn geheel een keertje vervangen moeten worden.


Kijk af en toe onder uw motorkap van uw sloep. Het kan zijn dat de Keerring lekt, of het vet koord. Soms was dat al voor dat lange stuk, zoals bij ons met het vetkoord.


Dat ie nog lekt is sowieso niet goed natuurlijk, dan zit ie niet vol met vet in ieder geval, of er is iets goed mis met de schroefasinstallatie (krom ofzo, maar dat merk je wel aan het trillen). Rookt de motor ook erg of zijn er andere dingen die je niet normaal . Wanneer is voor het laatst het vetkoord vervangen ? De boot gaat zondag weer het water in. Zelf een opdracht plaatsen? Klik voor meer informatie. De schroefaspakkingbus begon steeds meer te lekken.


Op het droge werd het vet (klasse II) naar buiten geperst maar in het water kwam het vet aan de binnenkant eruit. De reden hiervan is dat er ter hoogte van de schroefaskoker een extra druk is van ongeveer 0. Dieper kun je haast niet zinken in je schip.

Wat een vetzooi… Een geweldige uitvinding is een apparaatje dat ik mocht lenen van mijn werfbaas: een soort flexibele kurkentrekker, waarmee je de oude vetkoorden eruit trekt. Dus zouden wij graag een. Een gemonteerde hekdrive kan alleen worden onderhou- den en van nieuwe olie worden voorzien als het schip op het droge staat. Bij mij is het vetkoord pas vervangen door Jachtwerf Numansdorp, gewoon in het water. Vetgesmeerd systeem met soort rubber slang en bronzen(?) binnenlager met grote zeskant moer waaronder vetkoord zit gestopt.


Dit najaar wil ik het vetkoord vervangen. Is het zinnig om, alvorens het nieuwe vetkoord te plaatsen, deze eerst in te vetten? Ik heb vorig jaar mijn roerlager laten vervangen , daarbij is het roer volledig gedemonteerd. De roerkoning is versmald in de hennegatkoker om ruimte te bieden aan een vetkoord.


De moer op de hennegatskoker dient om het vertkoord samen te drukken. Voor zover mij bekend zit onder geen lager. Onderdelen voor het schroefassysteem van uw boot bekijkt en bestelt u gemakkelijk online via onze webshop.


Voor meer informatie neem contact met ons op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts