Draai de twee moeren geheel los (soms wordt er een contramoer gebruikt die dan natuurlijk eerst los moet). Schuif de flens naar je toe zodat de schroefas vrij komt. Haal het oude vetkoord er uit, als de boot nog in het water ligt dan niet meer dan zodat het water niet naar binnen.
Meestal hoef je het oude koord niet te verwijderen. Dit is al verdwenen richting schroefaskoker.
Maak het druk stuk van de gland los en verwijder dit voorzichtig. Beide moeren een gelijk aantal slagen, tot de schroefas met de hand zwaarder begint te draaien. Als dat niet het geval is moet(en) een of meerdere nieuwe vetkoorden aangebracht worden. Het verwijderen van restanten van oud vetkoord is niet strikt noodzakelijk. Op de boot van mijn maatje was nogal wat lekkage op de schroef as.
Nu haalde ik de vetkoorden eruit en daar rook ik was verbrande olie lucht. Betekent dit dat ze te strak zaten? En wat is vast bij vetkoorden vastzetten?
De reden hiervan is dat er ter hoogte van de schroefaskoker een extra druk is van ongeveer 0. Het oude koord is met een kurkentrekker eruit getrokken. Welk vetkoord erin moet bepaal je door de breedte van de drukstuk te verminderen . Mijn schroefas is, zoals op onderstaande foto gemonteer waarbij in de ruimte waar de bouten uitsteken vetkoorden zitte. Meer resultaten van zeilersforum.
Rob, Heb zelf ook vetkoord vervangen is al meer over geschreven de afgelopen jaren hier op het forum. Hele instructies voor verwijderen en plaatsen van koord. De boot gaat zondag weer het water in. Zelf een opdracht plaatsen? Klik voor meer informatie.
Dan indien vetkoorden aanwezig, koop de juiste maat! Neem de gland mee naar de winkel voor de juiste! Dan de druk schroeven aandraaien zodat de koorden net genoeg druk hebben.
Niet te strak want dan klem je de schroefas. In onze in december aangekochte C31Ht heb ik kort geleden toen ze nog op de kant stond de vetkoorden vervangen van het watergesmeerde schroefas. Vetkoord vervangen en advies uitbrengen over de eventuele plaatsing van een vetpers ter vervanging van mijn vetspuit.
Montage in omgekeerde volgorde waarbij als laatste het vetkoord wordt ingebracht.
Nieuwe pakking ( vetkoord ) in schroefasdoorvoer, en iets verplaatst zodat deze niet meer op het ingesleten stuk schroefas zit. Startmotor laten reviseren. Zalinguiteindes van tape en ijzerdraad ontdaan en corrosie verwijderd met staalborstel. Terplaatse van het vetkoord was de as ingevreten zodat die moest worden vervangen.
Reden voor deze reparatie was. Ik zie bij mij vooralsnog geen. De leilat wordt op het raamkozijn geschroefd zodat men hem kan afnemen als het onderraam verwijderd moet worden. Bericht door Noordvaarder Za 00:39. Ti Sento,als bij jou het vet er aan de voorkant uitkomt,is dat niet te wijten aan het vetkoord ,maar aan de afwezigheid van dat vetkoord.
Aandrukker loshalen, eventueel resten verwijderen ,want ik denk dat die glashard zijn geworden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.