maandag 12 februari 2018

Dassie zuid afrika

De Kaapse klipdas of dassie of rotsklipdas (Procavia capensis) is de meest algemene soort klipdas. Het is de enige nog levende soort. Ze leven in Zuidwest - en Noordoost- Afrika en in het midden-oosten van de Sinaï tot Syrië en Libanon, in Jemen en in het zuidoosten van het Arabische schiereiland.


Een andere afbeelding melden Meld de aanstootgevende afbeelding. Schattige knaagdieren die verwant zijn aan.

Deze leuke beestjes zagen we op kaapo de goede hoop. Deze dieren lijken op knaagdieren maar de dichtsbijzijnde verwant is: de olifant! Het lijkt veel op een marmot. Zoals op deze foto is te zien, zijn ze van het nieuwsgierige soort. Dassies hangen wat rond op rosten in groepsverband.


Tijdens diverse reizen in Afrika kwamen we de Kaapse Klipdas of rot klipdas tegen. Deze komt voornamelijk voor in rotsachtige gebieden zoals berghellingen en kopjes (losstaande rotspartijen in savannen) Deze foto is gemaakt in Zuid - Afrika bij Hermanus aan de rotsige kust.

Maar we hebben ze zelf ook . Bovendien mag het volgens dassie allemaal wel wat relaxter. Nie die koffie, Nie die stress. Het combineert het beste van zowel koffie als thee. Uhhhhhhhh ja, het blijft een grappig taaltje en als ze de Afrikaner rustig praat dan kun je het gewoon verstaan, lezen zeker.


Door middel van dna-onderzoek hebben wetenschappers vastgesteld dat de dieren binnen de Afrotheria zich ongeveer 1miljoen jaar geleden apart hebben ontwikkeld op het Afrikaanse continent. Dassie rooibos espresso is uniek in Nederland. We klimmen uit de landrover. Deze zetmethode geeft de rooibos een licht nootachtige smaak met aardse tonen en een natuurlijk zoetje.


Ik herinner me gelezen te hebben dat een dassie een familielid is van de Limburgse korenwolf. De enige reden dat ik me dat herinner is dat ik me toen afvroeg wat een . Een vrolijk beestje die klipdas, oftwel Dassie. Ik kwam hem tegen op de tafelberg in Kaapstad.


Ik ben gewoon gaan zitten en nam wat te eten. Ik heb deze foto genomen tijdens onze vakantie in Zuid Afrika.

Bobbejaan op de Swartberg. Bontebokken bij natuurpark de Hoop. Augrabies Falls, Goede timing, de dam is enkele honderden kilometers verder open gezet en hoog water wordt verwacht.


De waterval schijnt dan erg vol en heftig te worden. Een lekkere plek voor aantal nachten, uitzicht over de kloof. Flink klimmen over rotsen, .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts