vrijdag 31 juli 2015

Radiator afkoppelen zonder aftappen

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn radiator kan afkoppelen zonder de hele cv installatie te moeten aftappen. Voor een deskundige waarschijnlijk een makkeliijke. Radiator loshalen zonder systeem af te tappen? Hoe kan ik mijn radiator ontkoppelen?


Soms is het nodig om je radiator te ontkoppelen.

Bijvoorbeeld omdat je de muur achter de radiator wilt schilderen of omdat je simpelweg een andere radiator wilt. Er zijn meerdere manieren om een radiator te ontkoppelen. Het ontkoppelen van een radiator zonder eigen afsluitkraan gaat bijvoorbeeld . Het is verstandiger om de boel af te tappen, en ze dan pas weg te halen. Wanneer je je muren schildert, kan het handig zijn om de radiatoren tijdelijk los te koppelen. Hier lees je hoe je dat precies doet.


Het afkoppelen van een radiator is een klus die goed zelf te doen is.

In deze instructievideo wordt getoond hoe je de radiator kunt loskoppelen,. Wanneer u alle radiatoren hebt opengedraai kunt u een waterslang aansluiten op het aftappunt. Deze zit op de laagst gelegen radiator. Dit punt is te herkennen aan de koperen dop met het kettinkje eraan.


De andere zijde van de slang legt u buiten, zodat het water een plek heeft om naar toe te stromen. Dan nu de radiator aftappen via het aftapkraantje aan de onderkant. Beste te doen door er een lage bak onder te houden en die steeds leeg te gooien. Heb je geen voetventiel dan zal je de hele installatie op zijn laagste punt moeten . Omdat de radiator op zolder zit hoeft niet alles leeg.


Je hoeft het slechts leeg te laten lopen tot onder het niveau van die radiator. Draai dus de kraan dicht en begin met aftappen. Hou doeken in de buurt, radiatorwater is vies en vlekt.


Dan draai je de kraan weer open, en ga je opnieuw aftappen , net zo lang . Wat ik wil doen is op een ochtend de radiator verwijderen, verven en kitten en de radiator later op de dag weer terughangen. Is het mogelijk om de radiator te verwijderen zonder het hele cv-systeem leeg te laten lopen?

Of weegt dit eigenlijk niet op tegen het gemak van leeg laten lopen. De radiator aftappen en als je merkt dat er geen water meer uitkomt en de afsluiters dus goed functioneren, dan draai je de koppelingen los, eenmaal bij het voetventiel en eenmaal bij de thermostaatkraan. Vervolgens kan de radiator uit de beugels getild worden. Niet vergeten de open leidingen tijdelijk dicht te zetten met tape (i.v.m. vervuiling).


Ik moet ivm het stucen van wanden een aantal radiatoren weghalen. Moet ik echt bij de laagst gelegen radiator al het water van alle radiatoren aftappen ? Uiteraard eerst de ketel uitzetten en het systeem aftappen. Dan de aansluitingen van de radiator losdraaien en afkoppelen , en de radiator verwijderen.


Nu is mijn vraag of ik zonder problemen de ketel een hele week uit mag laten i. Ja, in dat geval moet je al het water uit de installatie aftappen. Er bestaan ook verfrolletjes met een lange . Controleer dit door van tijd tot tijd de afvoerkoppeling van de radiator iets los te draaien. Als er geen water meer uitkomt, dan kun je stoppen met aftappen.


Tap niet meer water af dan nodig is. Ik begrijp dus dat dat mag en kan. Het ventiel blijft dan zitten en wordt afgedopt. Ik kan het stappenplan, radiator verwijderen van Nuon, volgen, maar hoef dan niet alles leeg te laten lopen. Of kan ik ook de kleine radiator in een teiltje aftappen ? Heeft iemand tips over hoe het beste een verwarmingselement los te koppelen zonder dat er water uitloopt?


Vullen en aftappen doe je bij de cv ketel. Wie weet er een manier om dit voor elkaar te krijgen zonder dat op alle etages de radiatoren moeten leeglopen en later weer opnieuw gevuld en ontlucht dienen te. Als je toch alles moet aftappen i.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts