vrijdag 30 juni 2017

Vetkoord vervangen waterpomp

Draai de twee moeren geheel los (soms wordt er een contramoer gebruikt die dan natuurlijk eerst los moet). Schuif de flens naar je toe zodat de schroefas vrij komt. Haal het oude vetkoord er uit, als de boot nog in het water ligt dan niet meer dan zodat het water niet naar binnen. Ik ga ervanuitt dat er zoiets in zit.


Heeft iemand nog tips dit zo goed mogelijk te doen?

Welke diameter gaat hierin? Asafdichting (per mtr.) 6mm, info. Is de pompas beschadigd dan zal ook deze moeten worden vervangen omdat alsnog lekkage optreedt ondanks het vernieuwen van de seal. Glijlager met vetsmering (foto 2) In plaats van olie, zie foto wordt hier vet toegepast. Ook hier kan het best watervast vet gebruikt worden.


Vetafdichting met vetkoord voor oude type . Wie kan me wijze raad geven hoe het vetkoord in de gland te vervangen ? Is het niet zo als bij waterpompen dat ze een paar druppeltjes water door moeten laten om te koelen?

Ben ik gewend bij waterpompen die vele kuubs verpompen. Ik zal dus het vetkoord gaan vervangen. Het water komt dan mijn inziens rechtstreeks van de waterpomp , of heb ik het mis? In onze in december aangekochte C31Ht heb ik kort geleden toen ze nog op de kant stond de vetkoorden vervangen van het watergesmeerde schroefas. Op aanraden van de vorige eigenaar heb ik grafiet vetkoorden geplaatst.


De eerste pomp die ik zo reviseerde was na dagen alweer terug. Schroefasvet op basis van een speciale waterbestendige formule die wegspoelen voorkomt. Indien de gewenste maten niet in de handel verkrijgbaar zijn, maken wij klepzittingen op maat. Ter vervanging van oud-concept ( vetkoord ) waterpomp , maakten wij een waterpomp met keramische sleepring.


Ik heb allerlei oorzaken getest, waterpomp etc, maar het lijkt er toch op dat het van de schroefas komt. Ja, jammer dat het vetkoord niet gelijk vervangen is. Ik kom van een buitenboordmotor dus het is nieuw voor mij, nu moet ik het zelf uit zien te vinden. En dat terwijl we het wel over de vetpomp gehad hebben! Voor de impeller werd de oude pakking van de waterpomp nog goed bevonden, ik lees elders . Verkoopprijs zonder BTW € 146.


Roterende verdeler pomp. Keerkoppeling- of staartstukolie verversen.

Motor(en) brandstoffilter vervangen. Ik heb ook een en heb een keer het vetkoord vervangen. Vetkoord gland vervangen. Ik neem aan dat je last hebt van wat water dat via de schroefas de motorruimte binnenstroomt.


Want als dat niet zo is zou ik niets doen. Een gemonteerde hekdrive kan alleen worden onderhou- den en van nieuwe olie worden voorzien als het schip op het droge staat. Nieuwe pakking ( vetkoord ) in schroefasdoorvoer, en iets verplaatst zodat deze niet meer op het ingesleten stuk schroefas zit.


Startmotor laten reviseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts