dinsdag 6 juni 2017

Water bevriezen in seconden

Flesje water (kan ook met bier en frisdrank ) in de vriezer zo koud laten worden dat het net niet. De wetenschappelijke gedachte achter het plotselinge bevriezen van water bij deze feesttruc is een briljant inzicht in een overbeken maar slecht begrepen proces dat zich elke seconde op aarde voordoet: hoe water tot ijs bevriest. Wanneer een fles water afkoelt, worden de watermoleculen daarbinnen . Als een klein flesje evian ongeveer minuten in de diepvriezer heeft gelegen dan is het nog vloeibaar maar, als je het eruit haalt en dan schud bevriest het binnen de seconden volledig.


Het bevriezen van water is een complexe zaak. Om het vriezen te laten starten is een temperatuur nodig .

Ja, ik mag dan wel Fokke heten, ook ik maak rare dingen mee. Ik keek erna en omdat ik best wel dorst had pakte ik het flesje vast. Tot mijn stomme verbazing bevroor al het water dat erin zat in drie seconden. De vraag is hier: wat is per direct?


In eerste instantie denk ik dan aan een tijd van seconden , om water te laten bevriezen. En dat zal niet lukken, want het zal altijd even duren. Een mooi voorbeeld heb je kunnen zien in de laatste wetenschapquiz van de VPRO. Daar werd onder optimale omstandigheden, een druppel .

Volgens mij is het eerste deel van de film puur voor de misleiding en draaien ze het gedeelte van het filmpje waar het water in ijs verandert van voor naar achteren af, je ontdooit het ijs dus juist. Even theoretisch: zout verlaagt het vriespunt van water. Water met een schep zout bevriest bijvoorbeeld pas bij . Eén van de leukste en meest creatieve vormen van fotografie is splash- of in goed Nederlands plonsfotografie.


Wat deze vorm van fotografie nog leuker maakt , is dat je met heel simpele middelen tot een heel bijzonder resultaat kunt komen. Dat leg ik uit in dit filmpje. Als je een vuil flesje of een plastic bakje met krasjes gebruikt om water in te bevriezen , zal er altijd wel een plaats zijn waar het water tegen de zijkant kan kristalliseren. Gebruik daarom altijd enorm schone flesjes en zuiver water.


Ik heb nog niet geprobeerd of je dit met een nieuw flesje en zeep voor elkaar . Wil jij leren hoe je water in ijs kunt goochelen? Op deze site leg ik je uit hoe! Diverse andere goocheltrucs worden stap voor stap aan je uitgelegd. Pak een flesje water en leg het in de vriezer. Zorg dat de vriezer op - graden Celsius staat, want met een lagere temperatuur loop je het risico dat het water bevriest.


Voordat je het flesje water uit de vriezer haalt, . Bier truc: ijskoud bier in seconden. Hoe krijg je bier super snel koud dat het bevriest ?

Het kan in een paar seconden met deze biertruc. Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden sneller bevriest dan kouder water. Het effect is vernoemd naar de Tanzaniaanse scholier Erasto B. Totdat ik het glas opeens uit de vriezer haalde stegen er allemaal bolletjes ijs op en binnen seconden bevroor het hele glas druivensap in kettingreactie! Het was fantastisch om te zien maar hoe. Dat warme water bevriest dan ook zo`n beetje direct, dat bedoelde ik.


Een kuip, of zelfs een zwemba je denkt groot, maar waarom niet eerst iets wat in je handen bevriest. Ik zou zeker onder indruk zijn van een bekertje water wat solide vriest binnen seconden. Chemisch gezien is bevriezen moeilijker dan iets verwarmen, omdat kou de absentie is van energie. Natuurdecoratie Rangschik gekleurde bladeren, zaden of winterbloemen in het water voor het bevriest. Maak als het water bevroren is de ijsplaat los door de schotels of schalen een paar seconden in een bak met warm water.


Artikel – Eisen verwarmingsinstallaties c. De verwarmingsinstallatie (voetnoot 3), al dan niet gecombineerd met een warm water -installatie, moet bij gelijktijdig functioneren van alle onder. Ruimten, waarin bevriezing kan optreden van aanwezige waterleidingen , wasappara- .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts