vrijdag 26 mei 2017

Ventilator timer schema

Ik heb een ventilator gekocht met timer. Nedco van een Duits bedrijf in Wateringen vlakbij Den Haag. Ik krijg de ventilator wel aan maar de timer krijg ik niet aan de gang. De aansluitschema : N = nuldraad.


Nu heb ik een wandcontactdoos waar altijd . Hoe monteer ik een BADKAMERVENTILATOR?

YXunh5FsCVo Vergelijkbaar jan. Geüpload door Ventilatieland. Wilt u weten hoe u een badkamerventilator kunt monteren? Dan zou deze video u kunnen helpen! Helaas blijft deze draaien.


Nochtans ben ik zeker dat de bedrading goed is. Ook spreekt men constant van de lichtschakelaar terwijl ik een aparte schakelaar wens. SP Silent 1CHZ ventilator aansluiten met.

Alvast bedankt voor de info. Klopt dit of wat doe ik fout? Geschreven door Ruud0in de rubriek: Elektriciteit. Elektriciteit - In dit GAMMA klusfilmpje tonen we hoe je een badkamerventilator aansluit op het elektriciteitsnet. Afhankelijk van het model badkamer ventilator dient ook een zogenaamde schakeldraad aangelegd te worden (voor modellen die voorzien zijn van een timer of vochtsensor).


Haal de draden via het gat in de ventilator naar binnen en knip indien nodig op de juiste lengte met de knip- of striptang. Verbindt de fase draad met de ventilator , de fase draad is altijd bruin. Fase draad (bruin) zonder tussenkomst van schakelaar sluit je aan op de plek die aangegeven wordt met de letter L. Deze draad is nodig voor de werking van timer en vochtsensor. Deze functies hebben constante spanning nodig.


Van de ventilator in onze badkamer is de timer print aardig versleten zoals op de foto te zien is. Het schema lijkt in grote lijnen overeen te komen met het printje van Thevel, met de diodes als SMD uitgevoerd. De timer is defect gegaan maar was eigenlijk overbodig, ik heb hem er maar uit gelaten.


Als ik het stroom schema bekijk vermoed ik dat er de schakel- of lampdraad ontbreekt. Zelf kan ik aardig klussen, de badkamer zit er in, maar op het gebied van elektriciteit is het behelpen. Daarom de vraag, hoe sluit ik (zie afbeelding, met stroomschema ) de ventilator het beste aan. De draden die ik nu tot .

Als je hem aansluit op twee draden zal de timer niet werken en zal de ventilator constant draaien. Am schitat cum vor veni becurile si ventilatorul, si am atasat imaginea. Ten b hoeve van de volgende ventilatoren : E 1VT, EF 1VT, EF 1VT. De ventilator dient aangesloten te worden met 3. Aansluitschema op kroonsteen.


Een ventilator met timer schakelt zichzelf uit op de door jou ingestelde tijd. Door de ingebouwde programmeerfunctie heb je er verder geen omkijken naar. De Plieger Basic ventilator met een doorsnede van ø1mm past op de luchtslangen met dezelfde doorsnede. De nalooptijd is instelbaar in een aantal stappen tot. Het kan dus voorkomen dat de blauwe draad die u volgens de schema heeft aangesloten op het kroonsteentje verder loopt met een zwarte draad naar de ventilator.


Schakel eerst de netspanning uit! BTV-N201T, BTVZ-N211T ( voorzien van timer ). Ingebouwde timer brengt de ventilator in werking voor een vooraf ingestelde vertraging van maximaal minuten. Werkt ofwel wanneer hij automatisch aangeschakeld wordt .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts